Billboardy. Nemělo jim už dávno odzvonit?
20. 08. 2014 | LovebrandKdyž už občas jedu autem, tak ze své (profesní) deformace sleduju snad každý billboard u silnice. Nicméně mám za to, že jsem v tomhle ohledu docela osamocený jedinec. A přestože jim věnuju tolik pozornosti, je plno případů, kdy je nestihnu vůbec přečíst anebo pochopit. Reklamky a zadavatelé si dodnes neuvědomují všechna ta velká omezení tohoto média.
Vedle billboardové slepoty je tu hlavně silné časové omezení, které příjemce prakticky věnuje a teoreticky vůbec může věnovat sdělení. Kolik to je? Půl vteřina až vteřina? To je přeci ukrutně málo! Takže se mi rozhodně nepodaří přelouskat bílým písmem na blankytně modrém pozadí psaný seznam všech kapel na Benátské noci anebo nepochopím, proč je uprostřed parného léta Praha oblepená plakáty propagující lyžarský areál v Krušných horách (kecám, pochopim to, je potřeba vyčerpat včas dotace z EU, ale je to na hlavu postavené).
Jsou mezi poutači u silnic nějaké povedené příklady? Mnohé určitě napadne Kooperativa a její skvělé copy na mostech (k prohlídnutí ve Facebook albu). U mě osobně se daří měnit positioning téhle značky. A přestože na to jde vtipnou cestou, stále v tom díky poloze “ochranitele” zůstává serióznost, kterou pojišťovna nutně potřebuje. Nicméně není v tom těžký protimluv, když na jednu stranu říkáte, že vám záleží na bezpečnosti řidičů a na druhou stranu strháváte jejich pozornost?
Podobně jako Kooperativa si v poslední době začal celé mosty pronajímat Radiožurnál, který zde komunikuje své dopravní zpravodajství. Jenže chceme, aby veřejný rozhlas financovaný z našich poplatků utrácel za reklamu u silnice? Osobně se mi to nelíbí podobně jako sponzorované příspěvky Rozhlasu na Facebooku nebo citylighty České televize na seriál První republika.
Velmi jednoduše by se dalo závěrem konstatovat, že billboardy nejsou pro řidiče nijak prospěšné, ba naopak, škodí. Proč to tedy u nás nemůže vypadat podobně jako v Německu či jiných okolních zemí? Bude za tím silná lobby provozovatelů reklamních ploch, kteří často prodávají své plochy na přímo bez mediálek, jež by v ideálním případě měly být schopny klientovi říct, zda je reklama kvalitní a zda se poutač u silnice vyplatí.
Vykašlete se tedy jakožto klienti, prosím, na billboardy. V Lovebrandu vám je jen tak nedoporučíme 😉 Je jen málo případů, kdy vám to může dávat smysl:
- pokud je vaším jediným cílem vžití se vizuálu značky do povědomí nebo krátké sdělení (max. 5 slov),
- pokud máte na silnici svou cílovku — čili motoristy (automobilky, auto / pneu-servisy, benzínky, …),
- pokud hledáte regionální zásah
- anebo v případě, kdy potřebujete plochu použít pro navigační ukazatele (to může být ten jediný případ, který by mohl řidič ocenit).
Tweet