Bylo by pouze naší chybou, kdyby nám klient neporozuměl
01. 08. 2014 | LovebrandNa loňské schůzce nám klient povídá: „…udělejte ten web tady s mým programátorem jak myslíte, já tomu vůbec nerozumim.“ Leckdo by si řekl super, máme volný ruce, jenže my, jakožto konzultanti musíme zpozornět.
Ať už jde o práci na novém webu, vymýšlení marketingové strategie pro sociální média anebo o tisk nových brožur, vždy je to proces, při kterém je potřeba předat zadání ve směru od majitele firmy směrem k tomu, kdo bude danou věc realizovat (programátor, tiskař ad.). Jenže tito „exekutoři“, jak víme, často nemluví „lidskou“ řečí a na úkol se dívají jen ze svého pohledu (Ustojí to databáze? Kdy nahodíme nová DNSka?). Za těchto situací dochází k mnohým nepochopením, která pak logicky klienta stojí peníze a čas navíc.
Uprostřed takovéto komunikace musí být mediátor – konzultant. Při tvorbě webu je to často webdesignér, jindy zase projektový manažer, není to tedy kodér ani grafik. Tato osoba zvládá jak komunikaci směrem k exekutorům, tak především dokáže rychle pochopit na jaké znalostní úrovni klient je a podle toho uzpůsobit jednání s ním. Vše mu srozumitelně vysvětlí a umí používat vhodné příklady a příměry.
Zpátky k naší schůzce ve SquashAréně. Klientovi jsme vysvětlili, že by měl tušit, na co jeho peníze jdou a že se postaráme, aby nám rozuměl a dokázal se tak informovaně rozhodovat. A protože vždy váš klient bude alespoň na úrovni běžného uživatele (ať už jde o brouzdání po internetu anebo Facebooku), budete mu moct většinu věcí vysvětlit právě skrze uživatelský přístup.
To, že náš klient netušil, že existuje nějaká selekce toho, co uvidí lidé ve svém Facebook newsfeedu a že ne každý příspěvek Facebook Stránky se zobrazí všem jejím fanouškům, není jeho chyba. Byla by to pouze naše chyba, kdybychom si tohoto mylného předpokladu včas nevšimli a nedokázali ho klientovi srozumitelně vyvrátit. V tomto případě jsme opět použili uživatelský příměr (taky nemá přehled úplně o všech přátelích a postupně se mu z dosahu vytrácí ti, se kterými je na Facebooku v menším kontaktu).
Konzultantská práce má tedy svůj smysl i přínos – zlidšťuje, zrychluje a usnadňuje komunikaci a ve finále i šetří čas a peníze, pokud konzultant převezme za klienta zadávání projektů. Tak se to snažíme dělat my v Lovebrandu.
Naučme se přistupovat k zadáním i ke kontaktu s klientem z uživatelského pohledu. Bude to srozumitelnější a ve finále i logičtější, vždyť stejnak všechno děláme pro uživatele.
Tweet