Chválit zaměstnance – jestli, jak a proč?
29. 04. 2019 | LovebrandNa konferenci Culture Rocks o firemních kulturách i na workshopech s týmy našich klientů letos často zaznívá téma pochvaly zaměstnanců. Někdo v ní vidí možnost, jak skrze motivaci lidí zvýšit ekonomický úspěch firmy. Její odpůrci zase toxický “cukříček”, na kterém se člověk stává rychle závislým a ta pravá vnitřní motivace k práci ho naopak opouští.
Názory na uznání dobré práce kolegů se zkrátka různí. My jsme se proto rozhodli sepsat pár osvědčených rad, které vám pomohou, udělat si jasno.
Bavte se o výsledcích práce často a otevřeně
Dokud nejste korporát o mnoha stech zaměstnancích, není třeba zpětné vazbě vyhrazovat pravidelné schůzky nebo speciální komunikační nástroje. Prostě se zajímejte o práci kolegů každý den a čemu pomohla nebo nepomohla, si říkejte hned. A pokud si navíc budete nahlas a běžně vyslovovat uznání, vytvoří to důvěru a pevnou půdu pod nohama. Zvládnete pak líp dostávat i negativní zpětnou vazbu, která se někdy až tak příjemně neposlouchá. Aby to fungovalo, musí ale všichni cítit, že zpětná vazba není nástrojem pro intriky a politikaření.
Hodnoťte, ale neškatulkujte
I detaily mohou úplně změnit finální vyznění toho, co se snažíte říct. Určitě uděláte líp, když se budete soustředit na to, jak se práce kolegy povedla, než na komentáře o tom jaký díky tomu je. To první nechává prostor bavit se o práci profesionálně. To druhé je tenký led a pravděpodobně tím nikoho neposunete. I dobře míněné, ale prázdné výroky typu “seš dobrej” navíc naznačují, že jste si jako leader na zhodnocení výsledků nevyhradil dost času. A to může důvěru zaměstnance ve vás spíš snížit.
Neuvažujte o pochvale jako o “efektivním nástroji”
Každá manažerská příručka dnes obsahuje kapitolu o chválení zaměstnanců. Oporou bezradných teamleaderů jsou i články typu “Jak efektivně chválit své zaměstnance” nebo “3 věci, které zaměstnance motivují víc než peníze”. A možná i od nás byste očekávali názor, že chválit zaměstnance se vyplatí. Jenže aby byla pochvala přijatá, musí být především uvěřitelná. Pak má moc zlepšovat atmosféru v týmu a na rozdíl od finančního ohodnocení dávat lidem pocit, že jsou lidi. Chvalte jen tak, když vám něco ulehčí práci, udělá radost nebo vás příjemně překvapí. A hlavně upřímně.
Nezapomeňte na nikoho
Při tom všem soustředění na zaměstnance nám občas unikají ti, kteří je vedou. Jsou možná na samém vrcholu firemní struktury, ale sami jsou taky jen lidi, jejichž síla a motivace kolísá. Navíc jsou často od přímých pochval za úspěchy jaksi odstřiženi, protože přece nic osobně nevykonávají. Vedou lidi, dělají strategii a to není tak vidět, jako když grafik navrhne nový web. Takže kdy jste naposled pochválili svůj management? Pochvala nemusí směřovat jen od nadřízených k podřízeným. Firemní kulturu můžete měnit odspoda tím, že se s kolegy pochválíte navzájem, nebo klidně oceníte i nadřízeného.
Chvalte sami sebe
Zapojit spontánní pochvalu do svojí běžné komunikace vyžaduje ten správný úhel pohledu. Těžko se vám to ale může povést, když nedokážete pořádně ocenit ani sami sebe. A pokud máte radost z toho, že se vám něco daří, neměl by být problém vyslovit to i nahlas. Vybídněte podřízené, ať se na poradě podělí o to, co se jim v posledním týdnu povedlo a nepovedlo. A vy udělejte totéž. Pomůže to trošku srovnat nespravedlivou propast mezi tím, jak v práci běžně vnímáme chybu a jak úspěch.
Shrnuto podtrženo, my tvrdíme – chvalte. Spíš než abyste motivovali zaměstnance k vyšším výkonům ale proto, že upřímná pochvala přirozeně kultivuje vztahy a vytváří atmosféru důvěry, kde se lidi přehnaně nebojí selhání. A v té se líp daří všemu, byznys nevyjímaje.
Abychom vám však nabídli i další pohledy na věc, oslovili jsme s otázkou zda chválit zaměstnance i řečníky Culture Rocks 2019 a připravujeme pro vás na toto téma anketu.
Tweet