Hašek to s novým drinkem moc nevychytal
28. 08. 2014 | LovebrandV některém z jarních vydání Forbesu jsem se začetl do článku o novém drinku Smarty od Dominika Haška. Nebyl jsem zrovna úplně fit, takže by mi drink, který zdravým způsobem podporuje tělo a nebo mysl, docela bodl. Dominik Hašek se pustil do nového odvětví – do nápojů.
Smarty jsou vlastně drinky dva – černý a bílý. Černý pro podporu fyzické aktivity, tedy něco ve smyslu klasického energy drinku. A bílý pro podporu koncentrace. “Nenakopne tělo, ale když dorazíte domů, nakopne vaši mysl,” parafrázuji příběh z magazínu. Oba jsou z kvalitních bioproduktů a je jedno, jestli bio “žerete” nebo celému trendu nevěříte. Trh se prostě tímhle směrem natáčí, i když trochu pomaleji.
Forbes dokázal příběh testování a míchání surovin popsat tak živě, že jsem se fakt těšil, až budu mít šanci Smarty ochutnat.
Asi o měsíc později jsem musel tankovat. “Když dostane auto, tak já taky,” řekl jsem si. Zabrousil jsem do regálu s energy drinky. Spíš ze zvyku, protože se jejich konzumaci snažím minimalizovat. Mezi Redbully a Monstery byly dvě nevýrazné plechovky s lišákem, kterých bych si bez reklamního zvýraznění ani nevšiml.
Byl jsem trochu zklamaný. Umístění i zvýraznění moc neodpovídalo příběhu, který jsem znal z “úst” Dominika Haška. Chvíli jsme pak přemýšlel, který zvolím. Z obalů jsem se ale dozvěděl v podstatě jenom složení a ne to, k čenu mají sloužit. Tedy který je pro “nakupnutí” a který podporuje koncentraci. Vzal jsem černý a šel k pokladně. Paní se na mě usmála a říká: “Zkuste i ten bílý, je na to akce 1+1 zdarma”.
Uff.
První, co mě napadlo, bylo sousloví “promarněná šance”.
Už název Smarty nebudí zrovna důvěru. Rovněž umístění a speciální akce 1+1 na benzínce není moje představa o tom, jak stavět “luxusní” značky. Možná jste viděli billboardy. Celkově mám na ně trochu odlišný názor, než Matez, ale v tomhle případě s jeho předchozím článkem souhlasím. Prostě to nic moc neříká.
U značky Smarty mi ale chybí některé důležité vlastnosti. Třeba fakt, že nebuduje žádnou aspiraci. Takový drink piju, abych měl dobrý pocit, že konzumuji něco zdravého a že jsem blíž k dosažení toho, co dělám – přeci jenom jde o energii a koncentraci. Můžu se taky stát součástí nějaké myšlenky, která o mě bude vypovídat něco pěkného.
Chci, aby tohle všechno bylo vidět. Když to držím v ruce, když to piju. Zanedbaný mi tak přijde i obal. Navíc moc o celkovém příběhu se z něj nedovíte. Obal a všechny další součásti uvedení na trh prostě o značce vysílají podvědomé signály, které jsou protichůdné s tím, co jsem o Smarty četl.
Hodnotit značku a její vlastnosti je bez vhledu do obchodní strategii občas dvousečné. Je také možné, že při uvedení na trh šlo hlavně odhadnout potenciál předtím, než se začne investovat ve velkém. Popravdě nedokážu odhadnout, jestli je to tato situace.
Smarty je tak bohužel “jen” produkt, který řeší situace, kdy se potřebujete nakopnout, nebo koncentrovat. Dejme tomu. Rozhodně to ale není značka, která se uchází o místo na mém shortlistu. Smarty by si od začátku zasloužilo jasně stanovenou strategii značky.
Update 9. 5. 2015: Vypadá to, že jsme si téhle vycházející hvězdy českého internetu všimli velmi brzo. Podívejte se na článek na tyinternety.cz nebo speciální facebookovou stránku “Dělám marketing pro Dominika Haška“. No nezáviděníhodná situace.
Tweet