Jste si vědomi lidské dimenze své značky?
23. 01. 2019 | Zuzana Vyhnánková BrečanováStejně jako zákazníci jsou vaší cílovkou, pro kterou připravujete co nejlákavější a nejkvalitnější produkty i zaměstnanci jsou cílovkou svého druhu. Tím lákavým produktem je pro ně však firma jako taková. Od prostředí přes možnost rozvoje až po ohodnocení. A stejně jako na produktech, které připravujete pro svoje zákazníky, i na vaší firemní kultuře se dá leccos odladit, aby přitahovala a motivovala ten správný druh zaměstnanců. A jaký druh to je, hodně závisí na typu vaší vize.
Na začátek si pojďme vyjasnit pojmy. Proč “lidská dimenze” a ne třeba “zaměstnavatelská značka”? Významem se tyto dva názvy v podstatě překrývají. Jedná se o vědomou práci firmy se zaměstnanci, která má za účel vytvořit kvalitní, podnětné a v rámci trhu práce odlišitelné prostředí, kde budou profesionálové dlouho zůstávat, spontánně ho doporučovat známým a tím přirozeně přitahovat nové zaměstnance. Kde se bude dařit otevřené komunikaci, inovacím a tak přirozeně i byznysu.
My jsme si k označení těchto aktivit zvolili první sousloví – lidská dimenze značky. Slovo “dimenze” vystihuje, že se nejedná o žádnou další značku. Nic cizího, co má nahradit tu vaši stávající, nebo kvůli čemu máte veškerou práci na značce hodit jedním šmahem do koše a začít znovu. Naopak. Uvědomění, že lidi a týmy jsou základním stavebním kamenem byznysu je jen další fáze kultivace značky. Značku definovanou skrze produkty a služby si tak můžete představit jako kuklu, ze které se uplatněním lidské dimenze vyklube motýl. Když se vám to podaří, bude vaše značka kvalitnější, trvalejší a úspěšnější.
Navíc se nám líbí i slovo “lidská”. Nedává nám smysl kreslit ostrou hranici mezi zákazníky a zaměstnance, zapomínat na partnery, dodavatele a další, kteří tvoří kmen vaší značky. Všichni jsou to lidé, mají svoje potřeby a cíle a ty musíme zohledňovat, pokud chceme dosahovat dobrých výsledků. Každý vztah (ten pracovní nevyjímaje) je totiž založený na vzájemnosti. Pokud tedy chcete, aby vám zaměstnanci pomohli dosáhnout vaší vize a rozvíjet značku vaší firmy, musíte na oplátku pomáhat zase vy jim.
Vždyť to bez ní klape taky docela dobře, nebo ne?
Proč se vůbec lidskou dimenzí značek zabývat? Na důvody, které k tomu dovedly nás i naše klienty narážíme při společné práci takřka denně. V roce 2014 skončila ekonomická krize a tento rok je i zlomovým bodem na křivce české nezaměstnanosti. Dnes dosahuje minimálních hodnot a to se samozřejmě projevuje na tom, jak těžce sháníte profesionály do svých firem a jak rychle o ně můžete přijít.
Vztah, kdy zaměstnavatel je ten, kdo nastavuje pravidla, rozhoduje a vybírá si a zaměstnanec ten, který se modlí, aby na něj nějaká práce zbyla, se tím úplně změnil. To jde ruku v ruce se změnou obecného náhledu na život a balanc mezi prací a osobním životem. Nová generace zaměstnanců už ví, že není potřeba snášet dlouhodobý diskomfort. Jsou si vědomi hodnoty svého času a obzvlášť ve větších městech si opravdu mohou vybírat.
Relativní jistota a blahobyt dává taky lidem prostor pídit se v práci po smyslu, hledat šanci na uplatnění vlastního názoru a nápadů, možnost se učit a posouvat. A to je dobře. Dělá to firmy lepšími, ale zároveň to na zaměstnavatele klade vyšší nároky. Dalším faktorem je úbytek manuální práce, která je čím dál častěji nahrazena strojovou. Pracujeme hlavou a srdcem a proto má na kvalitu naší práce obrovský vliv to, jak se cítíme.
Lidská dimenze jako neoddělitelná součást práce na značce
Pro úspěšné uvedení značky v život je spolupracující tým zaměstnanců, kteří ji dokážou vzít za své, naprosto zásadní. Fáze implementace značky byla tedy odjakživa místem, kde se naše práce na strategii značky přirozeně dotýkala firemní kultury.
Čím dál častěji se nám ale stávalo, že s námi klienti konzultovali i další témata jako nestálost kolektivu, nízkou motivaci zaměstnanců, neshody v týmu a personální nedostatky. I to nás dovedlo k přesvědčení zapojit lidskou dimenzi do procesu tvorby strategie značky od samého začátku a promítnout ji do všech jejích důležitých částí. Tak, aby pevně zakořenila přímo v poslání firmy, nastavení značky, v hlavách managementu i celého týmu a ten byl tak na implementaci a další rozvoj značky co nejlépe připraven.
S nově nastavenou značkou totiž vždy vznikne spousta munice, kterou může firma střílet ještě dlouho poté například v marketingu, ale i při výběru produktů a vývoji služeb. Bez iniciativy zaměstnanců by ale tahle munice zůstala ležet v šuplíku a to nechceme!
Jak jsme se tomu všemu (rádi) přizpůsobili
Zapojili jsme tedy optiku lidské dimenze do tvorby poslání, segmentů cílové skupiny i definice značky samotné. Vytvořili jsme taky nový workshop, kde tým a lidé jsou hlavním tématem. Účastní se ho naráz nebo po částech celá firma. Věříme totiž, že všichni by měli mít šanci podílet se na společných pravidlech. Kromě nich na něm řešíme i problémy v týmu a učíme zaměstnance pracovat s projektovým plánem, díky němuž je mohou začít systematicky řešit. Kromě praktických výstupů si však lidé odnáší taky nový vítr do plachet a vědomí, že se s nimi počítá a na jejich názoru záleží.
Podkladem pro naši práci s týmy jsou tři typy výzkumu. V jednom z nich se soustředíme na současné vnímání značky zaměstnanci, v dalším na toky informací a vztahy v týmech a ve třetím na problematická místa spolupráce. Výzkumy se dají s odstupem času opakovat a tak slouží i jako jeden z ukazatelů toho, jestli se firemní kulturu daří posouvat.
To nejdůležitější z této tématiky jsme zpracovali do podoby jednodenního kurzu s názvem Jak budovat svojí značku s lidmi a pro lidi, který můžete absolvovat ve společnosti CzechTrade. Je určen všem, kteří cítí důležitost lidí pro svoji značku a chtějí zjistit, kde a jak je do strategie správně zapojit.
Postupně vám taky zde na blogu více do hloubky přiblížíme jednotlivá témata, která se zapojení lidské dimenze do našich služeb týkají a podáme průběžnou zprávu o tom, jaké to přináší výsledky. Těšte se, bude to inspirativní.
Tweet