Malé a střední firmy potřebují řídit své dobré jméno
25. 05. 2014 | LovebrandNa otázku “co je to značka” se snaží odpovědět mnoho složitých definic. Řekněme, že je to něco jako dobré jméno. Dobré jméno znamená, že si o vašich produktech a službách lidi povídají. A jsou to nejenom lidi, kteří si u vás něco koupili. Článek o dobrém jméně lidí pracujících na volné noze říká, že dobré jméno znamená i to, že se o vás baví lidé, které jste nikdy nepotkali.
Dobré jméno v sobě nese i fakt, že si vás lidé pamatují. Spouštěčem může být třeba situace, kdy vám v restauraci, kam často chodíte, schovají kola do zadní místnosti, když jste si zrovna zapomněli zámek.
Bavit se o tom proč mít dobré jméno tedy nedává moc smysl – každý obchodník ví, že dobré jméno sype korunky do pokladny. Máte-li dobré jméno lidé si vás navzájem doporučí, možná budou častěji nakupovat a to i v případě, kdy bude váš koláč stát o pětikorunu více než vedle v supermarketu.
Pokud dobré jméno zatím nemáte, asi se shodneme, že je třeba na něm začít pracovat. Jenže dobré jméno musíte také udržovat v čase. Není to reklamní kampaň, kterou pro vás zajistí reklamní agentura. Práce na vaší značce musí být cílená, systematická.
Dnešní trh je pro malé a střední podniky komplikovaný. Potřebu mít dobré jméno, tedy značku si dnes uvědomuje mnoho firem a prosadit se je tedy těžší. Zároveň se mění i nákupní chování lidí, kteří mají při výběru produktů a služeb mnohem více informací.
Chcete-li jít s partnerem či partnerkou na romantickou večeři, prohlédnete si nejenom web restaurace, ale podíváte se na recenze – kolikrát už jsem našel pěknou restauraci, ale zjistil, že tam bývá zakouřeno. Pořizujete-li si dovolenou, zeptáte se známých na sociálních médiích, jestli všechno proběhlo v pohodě a zda se jejich all-inclusive zájezd nezměnil v hladovění a pátrání po místních samoobsluhách. Těch míst, kde musí firma hájit své dobré jméno je dnes zkrátka více.
Systematické práci na dobrém jméně říkáme řízení značky (strategie). Takové řízení není “proces pro proces”, jak si často mnozí myslí. A není to ani luxus, který si mohou dovolit jen velké a bohaté firmy. U malých a středních firem je proces přizpůsobený tak, aby byl akceschopný a vedl k viditelným obchodním výsledkům. Jde ale hlavně o dlouhodobou investici – chytré a samostatné firmy, které tu chtějí být za pět, deset, patnáct let už svou značku systematicky řídí.
Proč samostatné? Tuhle práci za vás nikdo jiný neudělá. Ani my. Pokud nemáte značku (vy ji máte, jen to možná nevíte), navedeme vás správným směrem. Pomůžeme vám nastavit proces, jak ji řídit. Můžeme vám radit v důležitých momentech vašeho podnikání. Ale práce na značce či dobrém jménu je na vás. Jaký bude váš první krok?
Tweet