Archetypy
23. 10. 2019 |Pojem archetyp vychází z psychologie a označuje typickou formu chování. V marketingu a budování značek se archetypy používají k nasměrování a udržení značky ve správném směru. Marketingový koncept archetypů zpracovaly v knize Psanec nebo hrdina autorky Margaret Marková a Carol Pearsonová. Konkrétně pracují s těmito dvanácti archetypy, jejichž kladné i záporné vlastnosti přebírají značky, které se s nimi ztotožní:
Tvůrce: vytvářet něco nového (stabilita)
Pečovatel: starat se o druhé (stabilita)
Vládce: řídit (stabilita)
Klaun: mít se dobře (sounáležitost)
Jeden z nás: být v pohodě (sounáležitost)
Milenec: nalézat a dávat lásku (sounáležitost)
Hrdina: chovat se odvážně (riziko)
Psanec: porušovat pravidla (riziko)
Kouzelník: vytvářet proměnu (riziko)
Neviňátko: uchovávat nebo obnovovat víru (nezávislost)
Objevitel: zachovávat si nezávislost (nezávislost)
Mudrc: pochopit svůj svět (nezávislost)
Pokud se vám systém archetypů zdá příliš složitý, vyzkoušejte nástroj značka jako konkrétní člověk.
Tweet