Loading...

9 příznaků toho, že vaše značka potřebuje odbornou pomoc

produkty-ikony-logo

Když jsme připravovali první verzi testu Zkontrolujte si značku, uvažovali jsme hlavně v rovině malých firem. Jako by pro nás ty větší neexistovaly. A právě to chceme v druhé verzi změnit. Zaměřujeme se na pokročilejší části značky a v úvahu bereme také firmy, které si na marketingovou pomoc tu a tam zavolají někoho zvenku.

 

V jádru je ale test stejný – pomáháme vám najít příznaky hlubších problémů, které vám možná brání mít silnou značku, a radíme, jak s nimi zatočit. Chceme totiž, aby vám značka pomáhala mít dlouhodobě úspěšnou firmu. Co pro to teď můžete udělat vy? Projděte si bod po bodu, s rukou na srdci si odpovězte na všech 10 otázek, a pokud si nebudete s něčím vědět rady, napište nám na ahoj@lovebrand.cz.

 

1. Dokážete říct poslání vaší firmy v jedné větě?

FirmaUrčitě znáte tu situaci, kdy se vás někdo zeptá, co vaše firma dělá. Dokážete do té jedné pověstné věty vecpat to nejpodstatnější? Pokud ne, pravděpodobně nemáte správně nadefinované poslání. Neříkáme, že ho nenosíte v hlavě – jen to, že možná nemáte promyšlené, co opravdu stojí za to říct, když vás limituje čas. A protože poslání ovlivňuje chod firmy, značku, marketing i např. nabírání zaměstnanců, rozhodně se vyplatí s tím nějaký čas strávit.

Co doporučujeme?
Nadefinujte si své poslání tak, aby obsahovalo vizi, misi a řešení. Můžete k tomu využít článek, který jsme sepsali pro web Podnikatel.cz. Z toho poslání pak vyberte to nejpodstatnější – řídit se můžete vzorcem “Co přinášíte, komu, proč a proč jste v tom dobří”.

2. Dokážete vyjmenovat alespoň 3 skupiny zákazníků, které u vás nakupují z odlišných důvodů?

konzultaceTéměř každá firma, se kterou jsme se setkali, měla více než tři různé skupiny zákazníků, které se lišily podle důvodu, proč u nich nakupují. Je běžné pojmenovávat zákazníky tzv. sociodemografickými parametry – tedy věkem, pohlavím, čistým měsíčním příjmem nebo třeba vzděláním. Jenže popsat cílovou skupinu jako “muži ve věku 18 až 35 let s nadprůměrným příjmem” vám neprozradí příliš o tom, proč si (ne)vybrali právě vás.

Co doporučujeme?

Pro začátek se zkuste podívat někam, kde jsou vaši zákazníci. Už krátká debata s nimi vám může poodhalit skryté motivace, které můžete využít pro lepší nastavení značky, inovaci produktů nebo marketingové kampaně, které si opravdu budou pamatovat. Dále se můžete podívat, co o vás lidé říkají na internetu – můžete googlovat nebo použijte např. nástroj Sentione. Hodně vám mohou prozradit vaši zaměstnanci, kteří pracují v zákaznické podpoře. A pokud ani to nebude stačit, můžete vyzkoušet výzkum v internetové diskuzi Loveboard.

3. Vědí vaši zaměstnanci, proč vaše firma existuje a jaká je její značka?

onaZnačka byla dlouho určena pouze pro zákazníky. Přišlo se ale na to, že je to poněkud krátkozraké. Pokud vaši zaměstnanci neví, proč vaše firma existuje a nedokáží pracovat se značkou, protože ji neznají, máte zaděláno na pěkný problém. I zaměstnanci jsou vaše značka a to, jak ovlivňují své okolí, má velký vliv na vnímání značky. Možná také neznají význam jejich práce. Pak se může stát, že od vás budou odcházet, a každý zaměstnavatel vám potvrdí, že vysoká fluktuace není žádná legrace.

Co doporučujeme?

Ani když máte nadefinované poslání a nastavenou značku, pro vás práce nekončí. Představte ji vašim zaměstnancům např. na firemním večírku nebo výjezdu, ukažte jim, které problémy to řeší. Pokud je strategie značky připravena s důrazem na uvedení značky v život, ocení to – sami máme zkušenosti s tím, že nové nastavení zaměstnanci přijmou mnohem lépe, pokud ze strategie vychází praktické nástroje, které mohou používat při každodenní práci se značkou. A pokud byste tohle chtěli posunout na vyšší úroveň, zkuste do přípravy značky své zaměstnance rovnou zapojit.

4. Dokážete vyjmenovat 5 ideálních asociací, které by si měli lidé vybavit při kontaktu s vaší značkou?

DefiniceIdeální asociace jsou to, co si lidé mají v ideálním případě vybavit, když jsou v kontaktu s vaší značkou. Když nakupují, když ji používají nebo když se o ní baví s přáteli. Koncept ideálních asociací také slouží jako kontrola jakýchkoliv výstupů. Vždy, když copywriter napíše text nebo grafik připraví reklamní formát, byste měli být schopni v těchto výstupech tyto ideální asociace vidět. Pokud je tedy nezvládnete vyjmenovat, pravděpodobně je vůbec nemáte nastavené a hrozí, že přijde typický problém s výstupy – “každá ves, jiný pes”. A to rozhodně důvěryhodnou značku netvoří.

Co doporučujeme?

Je to snadné, nadefinujte si je. Je ale třeba, aby navazovaly na pilíře značky a byly tak i asociace v souladu s tím, co o sobě značka říká. O celé návaznosti si můžete přečíst v článku, který popisuje způsob, jak definovat značku.

5. Znají vaši zaměstnanci základní pravidla komunikace se zákazníkem?

manual-9-priznakuDáte ruku do ohně za to, že všichni vaši zaměstnanci oslovují zákazníky stejným způsobem? Že vaše značka vždycky zákazníkům vyká (pokud jste se na tom shodli)? Pokud ne, je možné, že vám jednoduše chybí nástroj na to, jak sjednotit víc lidí, kteří komunikují za značku. Právě ta jednota v komunikaci je ale důležitá pro to, aby lidé vaší značce uvěřili. Zákazníci ve značce hledají bezpečnou volbu, a pokud pokaždé komunikuje značka jinak, věřit jí nebudou.

Co doporučujeme?

Udělejte si manuály značky – to jsou jednostránkové dokumenty, které shrnují to nejpodstatnější, co dělá vaši značku vaší značkou. Takové manuály by měly mít vaši zaměstnanci vytisknuté na stole – žádný intranet – tak, aby do nich mohli kdykoliv bez hledání nakouknout. Nezapomeňte, že manuály vždy vychází z celé strategie značky.

6. Máte jistotu, že o sobě značka v různých kontextech říká to samé?

analyza-kontaktnich-mistKomunikace značky může být někdy hodně komplexní. Míst, kde se váš zákazník potkává s vaší značkou, mohou být desítky. Na domovské stránce webu, v potvrzení objednávky, když přijede kurýr, když zákazník produkt používá nebo taky na reklamacích. Máte o nich přehled a jste si jisti, že v nich značka vždycky naplňuje očekávání zákazníků? Ne?

Co doporučujeme?

Připravte si analýzu kontaktních míst. Sepište si všechna místa do přehledného systému, zkontrolujte, zda tam značka komunikuje podle nastavených pravidel, a pokud narazíte na problém, zapište si ho. Ke každému místu si doplňte, jak důležité pro vás je – díky tomu pak dokážete efektivně napravovat jedno kontaktní místo za druhým.

7. Roste v obdobích, kdy běží vaše kampaně, brandová návštěvnost?

facebook-reportMáte představu o tom, jak vaše kampaň (ať už jde o videokampaň na YouTube, Facebooku nebo běžnou kampaň v televizi) ovlivňuje nepřímou návštěvnost na váš web? Je běžné, že v období kampaně lidé více na internetu vyhledávají název značky. Pokud se tedy v době kampaně nezvýší počet návštěv přes klíčová slova obsahující název vaší značky, může to znamenat, že vaše značka v kampani zapadá.

Co doporučujeme?

V první řadě se podívejte do Google Analytics nebo jiného nástroje, který využíváte pro měření značky, a podívejte se, zda vaše kampaně vůbec měly nějaký vliv, a pokud měly, tak jaký. Kampaně, ať jsou zaměřené na povědomí nebo prodeje, by vždy měly značku obsahovat. Je tedy třeba, aby váš interní tým (nebo agentura), který kampaň připravuje měl všechny informace o značce, protože bez nich to bude další ne příliš související kampaň. To znamená, že si ji lidé nebudou pamatovat, a až spustíte kampaň následující, budete začínat zase od nuly.

8. Mluví se o vaší značce v internetových diskuzích?

ambasadori-9-priznakuNa internetu snad neexistuje téma, které by se tam nediskutovalo. Bylo by škoda, kdyby to vaše téma – vaše značka – na internetu chybělo. Fakt, že lidé o vaší značce diskutují, totiž znamená, že je zajímá, že k ní mají pozitivní nebo negativní vztah a že ji zkrátka někdo vůbec zaregistroval. Pokud se o vaší značce na internetu nemluví, může to být příznak nějakého hlubšího problému.

Co doporučujeme?

Začněte tím, že zjistíte, jak se o vás na internetu mluví. K tomu se výborně hodí nástroj Sentione, který vám navíc dá tuto informaci i několik měsíců zpětně. Pokud budete nastavovat tento nástroj sami, nezapomeňte do klíčových slov kromě oficiálního názvu vaší značky přidat taky ty lidové (např. “spořka”) nebo překlepy. Jen tak získáte celý obrázek.

9. Mají se zaměstnanci na koho obrátit, pokud si nejsou jisti něčím okolo značky?

analyza-komunitJe ve vaší firmě někdo, na koho se mohou zaměstnanci obrátit, pokud si neví rady s grafickými podklady? Nebo s vhodným nastavením tonality? Když potřebují poslední verzi loga, nebo dohodnutý popis firmy do tiskové zprávy? V každé firmě by měl být někdo, kdo je odpovědný za značku. Zároveň si ale uvědomujeme, že ne každá firma si může dovolit zaměstnat někoho jen na řízení značky.

Co doporučujeme?

Asi čekáte, že napíšeme “najměte si na to Lovebrand”. Jenže to vám problém nevyřeší. Rádi vám pomůžeme s nastavením značky, s výzkumy nebo s nastavením procesů, které se týkají uvedení značky v život, ale nemůžeme tuhle práci dělat za vás. To by nefungovalo. Většinou má značku na starosti majitel, vedení nebo ten, kdo šéfuje marketingu. Pokud je pro vás značka jednou z priorit, nějak se určitě dohodnete.

Co dál?

Chcete s námi zůstat ve spojení?

Nechte nám svůj e-mail a budeme vás informovat, až zase připravíme další užitečné materiály.
Spamovat vás nebudeme – na to nemáme čas. Obvykle píšeme dva až tři e-maily ročně.