Když jsme připravovali první verzi testu Zkontrolujte si značku, uvažovali jsme hlavně v rovině malých firem. Jako by pro nás ty větší neexistovaly. A právě to chceme v druhé verzi změnit. Zaměřujeme se na pokročilejší části značky a v úvahu bereme také firmy, které si na marketingovou pomoc tu a tam zavolají někoho zvenku.
V jádru je ale test stejný – pomáháme vám najít příznaky hlubších problémů, které vám možná brání mít silnou značku, a radíme, jak s nimi zatočit. Chceme totiž, aby vám značka pomáhala mít dlouhodobě úspěšnou firmu. Co pro to teď můžete udělat vy? Projděte si bod po bodu, s rukou na srdci si odpovězte na všech 10 otázek, a pokud si nebudete s něčím vědět rady, napište nám na ahoj@lovebrand.cz.
1. Dokážete říct poslání vaší firmy v jedné větě?
Určitě znáte tu situaci, kdy se vás někdo zeptá, co vaše firma dělá. Dokážete do té jedné pověstné věty vecpat to nejpodstatnější? Pokud ne, pravděpodobně nemáte správně nadefinované poslání. Neříkáme, že ho nenosíte v hlavě – jen to, že možná nemáte promyšlené, co opravdu stojí za to říct, když vás limituje čas. A protože poslání ovlivňuje chod firmy, značku, marketing i např. nabírání zaměstnanců, rozhodně se vyplatí s tím nějaký čas strávit.
2. Dokážete vyjmenovat alespoň 3 skupiny zákazníků, které u vás nakupují z odlišných důvodů?
Téměř každá firma, se kterou jsme se setkali, měla více než tři různé skupiny zákazníků, které se lišily podle důvodu, proč u nich nakupují. Je běžné pojmenovávat zákazníky tzv. sociodemografickými parametry – tedy věkem, pohlavím, čistým měsíčním příjmem nebo třeba vzděláním. Jenže popsat cílovou skupinu jako “muži ve věku 18 až 35 let s nadprůměrným příjmem” vám neprozradí příliš o tom, proč si (ne)vybrali právě vás.
3. Vědí vaši zaměstnanci, proč vaše firma existuje a jaká je její značka?
Značka byla dlouho určena pouze pro zákazníky. Přišlo se ale na to, že je to poněkud krátkozraké. Pokud vaši zaměstnanci neví, proč vaše firma existuje a nedokáží pracovat se značkou, protože ji neznají, máte zaděláno na pěkný problém. I zaměstnanci jsou vaše značka a to, jak ovlivňují své okolí, má velký vliv na vnímání značky. Možná také neznají význam jejich práce. Pak se může stát, že od vás budou odcházet, a každý zaměstnavatel vám potvrdí, že vysoká fluktuace není žádná legrace.
4. Dokážete vyjmenovat 5 ideálních asociací, které by si měli lidé vybavit při kontaktu s vaší značkou?
Ideální asociace jsou to, co si lidé mají v ideálním případě vybavit, když jsou v kontaktu s vaší značkou. Když nakupují, když ji používají nebo když se o ní baví s přáteli. Koncept ideálních asociací také slouží jako kontrola jakýchkoliv výstupů. Vždy, když copywriter napíše text nebo grafik připraví reklamní formát, byste měli být schopni v těchto výstupech tyto ideální asociace vidět. Pokud je tedy nezvládnete vyjmenovat, pravděpodobně je vůbec nemáte nastavené a hrozí, že přijde typický problém s výstupy – “každá ves, jiný pes”. A to rozhodně důvěryhodnou značku netvoří.
5. Znají vaši zaměstnanci základní pravidla komunikace se zákazníkem?
Dáte ruku do ohně za to, že všichni vaši zaměstnanci oslovují zákazníky stejným způsobem? Že vaše značka vždycky zákazníkům vyká (pokud jste se na tom shodli)? Pokud ne, je možné, že vám jednoduše chybí nástroj na to, jak sjednotit víc lidí, kteří komunikují za značku. Právě ta jednota v komunikaci je ale důležitá pro to, aby lidé vaší značce uvěřili. Zákazníci ve značce hledají bezpečnou volbu, a pokud pokaždé komunikuje značka jinak, věřit jí nebudou.
6. Máte jistotu, že o sobě značka v různých kontextech říká to samé?
Komunikace značky může být někdy hodně komplexní. Míst, kde se váš zákazník potkává s vaší značkou, mohou být desítky. Na domovské stránce webu, v potvrzení objednávky, když přijede kurýr, když zákazník produkt používá nebo taky na reklamacích. Máte o nich přehled a jste si jisti, že v nich značka vždycky naplňuje očekávání zákazníků? Ne?
7. Roste v obdobích, kdy běží vaše kampaně, brandová návštěvnost?
Máte představu o tom, jak vaše kampaň (ať už jde o videokampaň na YouTube, Facebooku nebo běžnou kampaň v televizi) ovlivňuje nepřímou návštěvnost na váš web? Je běžné, že v období kampaně lidé více na internetu vyhledávají název značky. Pokud se tedy v době kampaně nezvýší počet návštěv přes klíčová slova obsahující název vaší značky, může to znamenat, že vaše značka v kampani zapadá.
8. Mluví se o vaší značce v internetových diskuzích?
Na internetu snad neexistuje téma, které by se tam nediskutovalo. Bylo by škoda, kdyby to vaše téma – vaše značka – na internetu chybělo. Fakt, že lidé o vaší značce diskutují, totiž znamená, že je zajímá, že k ní mají pozitivní nebo negativní vztah a že ji zkrátka někdo vůbec zaregistroval. Pokud se o vaší značce na internetu nemluví, může to být příznak nějakého hlubšího problému.
9. Mají se zaměstnanci na koho obrátit, pokud si nejsou jisti něčím okolo značky?
Je ve vaší firmě někdo, na koho se mohou zaměstnanci obrátit, pokud si neví rady s grafickými podklady? Nebo s vhodným nastavením tonality? Když potřebují poslední verzi loga, nebo dohodnutý popis firmy do tiskové zprávy? V každé firmě by měl být někdo, kdo je odpovědný za značku. Zároveň si ale uvědomujeme, že ne každá firma si může dovolit zaměstnat někoho jen na řízení značky.
Co dál?
Chcete s námi zůstat ve spojení?
Nechte nám svůj e-mail a budeme vás informovat, až zase připravíme další užitečné materiály.
Spamovat vás nebudeme – na to nemáme čas. Obvykle píšeme dva až tři e-maily ročně.