Loading...

S čím vám pomůže strategie značky

I když už samotný proces vzniku strategie má často blahodárný terapeutický efekt na vedení i tým firmy, nejdůležitější jsou přece jen výsledky. To, jak se výsledná práce otiskne do všech kontaktních míst, kde se se značkou potkávají lidé. Strategie značky totiž není šanon k založení ani zajímavé cvičení pro management, ale především nástroj pro vaše každodenní rozhodování.

 

Jestli to máte radši názorně, máme tu pro vás praktické tipy, jak tenhle nástroj využívat:

Poslání firmy

Co to je:

Základní stavební kámen strategie popisující důvody, proč vznikla vaše firma, o co usiluje, jakými prostředky, jaké potřeby zákazníkům naplňuje a jakými produkty nebo službami to dělá. Jasně, že v hlavě tohle všechno nosíte, ale uvidíte, že když to hodíte na papír získá to mnohem větší váhu.

 

K čemu ho využijete:

Texty o sobě 

Čerpejte z poslání vždy, když potřebujete někde popsat svou firmu. Typicky na stránce “o nás” na webu nebo v medailoncích na sociálních sítích. Neopisujte ho však doslovně! Je to zásobárna myšlenek, které musíte přetavit do podoby stravitelnější pro lidi.

 

Strategická rozhodnutí 

Když vás nějaké čeká, nakoukněte do poslání a ujistěte se, že je s ním v souladu. Ať už se jedná o rozšíření portfolia produktů, vytvoření nové pozice v týmu nebo nákup výrobní techniky. Pomůže vám hlavně část vize a mise.

 

Prezentace nabídky

Opište, případně rozveďte, část poslání, které říkáme řešení. A máte to!

 

Rychlá prezentace firmy 

Potřebujete zaujmout klienta nebo investora a máte na to minutu? Sáhněte po poslání v jedné větě. Ve správné strategii je popsáno tak, aby koncentrovaně vysvětlilo to hlavní, nadchlo a ještě podpořilo touhu zjistit více.

 

Popis v katalogu firem 

Buďte jednotní na všech místech, kde potřebujete stručně a věcně vyjádřit, kým v rámci trhu vlastně jste. Použijte zařazení.

 

Krizová komunikace

Něco se nevyvedlo a zákazníci nebo zaměstnanci si stěžují na nedostatky vaší nabídky? Jste v pohodě, protože jste to promysleli předem v části výhody a nevýhody nabídky. Dokonce máte připravené i konkrétní argumenty, kterými výtky odvrátíte.

 

<3 Přečtěte si článek o tom, proč je důležité mít poslání.

 

Definice značky

Co to je:

Tady už popisujeme značku samotnou. Stavíme na poslání a definujeme všechny hlavní části značky tak, abychom ji vymezili vůči konkurenci a našli její jedinečnost. Cílem je srozumitelně představit vašim zákazníkům i zaměstnancům, o čem vlastně vaše podnikání je.

 

K čemu ji využijete:

Marketingové kampaně

Chcete přesvědčit zákazníky, aby se o vaši značku zajímali? Musíte vysvětlit, v čem jste jiní než záplava konkurence. Dobře vám k tomu poslouží hlavní odlišující myšlenka. Je to zároveň propojující motiv, který by měl propojovat většinu vašich marketingových výstupů.

 

Obsahová strategie

Ať už řešíte texty na blog, sociální sítě nebo i samotný web, budete potřebovat komunikační pilíře značky. Jsou to hlavní okruhy témat, o kterých značka nejen mluví, ale taky se podle nich chová.

 

Vizuální identita

Necháváte si navrhnout nové logo? Projeďte si seznam ideálních asociací, které by měla značka v lidech vyvolávat. Hned budete mít jasněji, která z variant je nejvhodnější. 

Tip: Ideální asociace mají naprosto univerzální využití. Vytvořte si z nich checklist pro rychlou kontrolu všech marketingových výstupů.

 

Zákaznický servis

Pokud chcete vyladit zákaznickou zkušenost k dokonalosti, perfektní inspirací vám bude tzv. emočně-symbolický význam. Můžete tak efektivně ovlivňovat pocity, které by si zákazník z kontaktu s vaší značkou měl odnášet.

 

Nábor jako zážitek

Myslete i na zaměstnance, jsou dnes pro vás minimálně stejně důležitou cílovkou jako zákazníci. A díky emočně-symbolickému významu pro zaměstnance můžete udělat skvělý dojem už od prvního kontaktu s nimi. 

 

Principy spolupráce

Co to je:

Sada pravidel, podle kterých chtějí lidé v týmu každý den fungovat. Mají jednoho patrona, který se stará o to, aby se používaly a pravidelně revidovaly.

K čemu je využijete:

Výběrové řízení

Poodhalte kandidátům principy spolupráce, které v práci dodržujete. Nestane se vám tak, že by nastoupil člověk, který bude výrazně narušovat firemní kulturu.

 

Zaučení nového člena týmu

Jak nováčkovi účinně a co nejrychleji předat, na čem skutečně záleží? Opět vám pomohou principy spolupráce. Díky nim na začátku na nic důležitého nezapomenete a detaily pak můžete vychytávat za chodu.

 

Denní rutina

Veďte tým k tomu, aby zapojoval principy (ať už výslovně nebo jen v duchu) do každého většího rozhodnutí. Ani u úkolů, ve kterých mají úplnou volnost se pak nestane, že výrazně “ujedou”. 

 

<3 Přečtěte si, proč a jak si s týmem vytvořit principy spolupráce.

 

Pravidla komunikace a tonalita

Co to je:

Především skvělý způsob, jak udržet komunikaci značky konzistentní a tím posílit její důvěryhodnost. Zaměřují se na správný zápis i výslovnost názvu, způsob, jakým značka oslovuje zákazníky a další pravidla jednotné komunikace a tonality.

K čemu je využijete:

Patička e-mailu

Na detailech záleží. Nastavte všem ve firmě jednotný podpis, abyste i v e-mailové komunikaci vystupovali jako jedna značka. Díky pravidlům komunikace budete vědět jak.

 

Komunikace na Facebooku

Pokud se vzájemně zastupujete v komunikaci s vašimi fanoušky, určitě neuškodí sjednotit si třeba oslovení nebo používání smajlíků a emojis. Pro zákazníky tak budete předvídatelní a srozumitelní.

 

Náborový inzerát

Jednotnou tonalitu komunikace je záhodno udržet i směrem k potenciálním zaměstnancům. Přirozeně tak zaujmete ty správné, pro které pak udržení tónu komunikace vaší značky nebude problém. 

 

Slogan 

Pokud jste značka nová a neznámá, nebo váš název ničím nenaznačuje obor vašeho působení, není od věci zvolit spíše popisnější slogan. Jeho dobrým základem bude takzvané zařazení směrem k zákazníkům.

 

Obsah na Instagram

Chcete mít mozaiku firemních příspěvků pěkně sladěnou, aby fanoušci vždy poznali ten váš? Vemte si jako podklad vizuální tonalitu značky. Ta zobrazuje a popisuje charakteristickou podobu vašich fotek a dalších vizuálů.

 

Pro každou ze zmiňovaných částí strategie jsme pro vás vybrali jen několik, spíše ilustrativních, využití. V praxi to ale vypadá tak, že mnoho z nich vám bude pomáhat dnes a denně, u malých i větších rozhodnutí ohledně budování vaší značky.