Win-Win-Win: Podnikání ovlivňuje okolí a naopak
23. 07. 2014 | LovebrandV Lovebrandu se často bavíme o značkách. Je občas dobré si připomenout, že silná a milovaná značka je tu od toho, aby v dlouhodobém horizontu vydělávala. Firmy přece vznikají kvůli maximalizaci zisku, jak nás učili ve škole.
Vydělávat není nic špatného, i když se úspěch často vyčítá. Pokud se ale chcete dobře vyspat, měli byste mít čisté svědomí. Vrátím-li se ke značkám, měli byste vědět, z čeho zisk vzniká. Přemýšlejte nad tím jako nad rovnováhou – pokud potřebujete získat balanc, musíte se o něco opřít.
Ukažme si to na příkladu. Pokud chcete jako výrobce trenýrek vydělat, musíte látku a energii lidí, kteří se podílejí na jejím vzniku a které dobře platíte, přetvořit na hodnotu pro vašeho zákazníka. Aby byl systém v rovnováze, měli byste přitom přemýšlet nad pozitivními i negativními vlivy vašeho podnikání. Z jakých zdrojů je elektřina, která pohání šicí stroje? Jak se projevuje doprava? Kolik papírových krabic využijete při dopravě a z jakého materiálu jsou?
Dalo by se říct, že zisk tedy vzejde nejen z toho, jak dobrý je váš produkt, ale také díky využívání okolí, ve kterém vzniká. Při podobné úvaze se zrodila myšlenka byznysu, který se snaží dosáhnout vítězného stavu nejen na straně své a u svých zákazníků, ale také vracet část hodnoty zpět do prostředí, které pro podnikání využívám. Říkám tomu win-win-win situace.
Situace, kdy vyděláte nejen vy a váš zákazník, ale také prostředí, ve kterém podnikáte. I když mnoho značek stále neumí dosáhnout stavu win-win, tzn. uspokojit sebe i zákazníka, myslím, že se blíží doba, kdy se z nového přístupu stane konkurenční výhoda.
Naposled jsem si to uvědomil při čtení rozhovoru s Daliborem Dědkem, šéfem Jablotronu, v červnovém Forbesu. Tenhle člověk má za sebou několik velmi prospěšných činů – azylové domy pro bezdomovce, nové pouliční osvětlení, výstavbu domova pro seniory. Ale jak sám říká, nedělá to z jen z dobré vůle.
Ten důvod je prostší – vidí kolem sebe věci, které mohou mít negativní vliv na jeho okolí (nejen okolí Jablotronu), a tak je řeší. Pokud budou mít bezdomovci kde přespat, nebudou se nikam vloupávat a Jablotron nemusí podnikat tyto zbytečné výjezdy ke spuštěným alarmům. V jabloneckém domově seniorů budou přednostně bydlet rodiče zaměstnanců, jednou pak i zaměstnanci včetně Dalibora Dědka. Jestli mají zaměstnanci v pohodě pracovat, musí být dobře postaráno i o jejich rodiny.
Nakonec se to celé vyplatí, protože investice do okolí, ve kterém podnikám, se projeví na finálním zisku. Ten asi nebude hned strmě rostoucí, ale rozhodně bude trvalejší. Řekněte sami, nemá taková značka nejlepší předpoklady stát se lovebrandem?
Tweet